Margriet van Westenbrugge: “Ik werf alleen voor bedrijven waar ik zelf zou willen werken”

In de serie Leden In Beeld gaan we in gesprek met ons veelzijdige netwerk. Vandaag spreken we Margriet van Westenbrugge, met tussenpozen aangesloten bij VGME sinds 2010.

Na een paar jaar afwezigheid is ondernemer Margriet van Westenbrugge (41) sinds vorig jaar weer terug bij VGME. Gespecialiseerd in werving en selectie van vastgoedfuncties, neemt ze vanaf 1 januari een rol in het bestuur op zich, gericht op ledenwerving. “Ik heb er zin in om nieuwe leden - en vooral de jonge generatie vastgoedprofessionals - enthousiast te maken voor VGME,” vertelt ze. We spreken haar over haar loopbaan, haar kijk op het werving- en selectievak en wat haar als ondernemer drijft.

Als middelbare scholier vertegenwoordigde Margriet Nederland als jeugddeelnemer in een NGO-delegatie bij het VN Comité voor de Rechten van het Kind in Genève. Ook was ze actief als vrijwilliger voor ECPAT, een organisatie die strijdt tegen de commerciële seksuele uitbuiting van kinderen. “Ik richtte me vooral op bewustwording,” vertelt ze, “onder andere door deel te nemen aan publieksacties en jeugdconferenties in de Filipijnen, Duitsland en Oostenrijk.”

Met haar maatschappelijke betrokkenheid en ambitie om diplomaat of mensenrechtenactivist te worden, leek een carrière in het diplomatieke veld haar wel iets. Maar al snel ontdekte ze dat haar directe stijl niet helemaal strookte met die wereld. “Ik ben iemand die graag doorpakt en zegt waar het op staat. Diplomatie is niet mijn grootste talent,” lacht ze. “Mijn scherpe randjes en spontane manier van communiceren passen niet helemaal binnen de diplomatieke sfeer.”

“Ik ben iemand die graag doorpakt en zegt waar het op staat. Diplomatie is niet mijn grootste talent.”

Toch komt haar idealistische inborst nog wel eens naar boven, bijvoorbeeld wanneer ze via haar bedrijf, MH Werving & Selectie, vacatures mag invullen voor de zorg of maatschappelijke organisaties. “Als ik voor zo’n organisatie een sterke assetmanager of portefeuillemanager mag plaatsen, ben ik helemaal in mijn element.”

Werving en selectie
Na de opleiding European Studies aan de Haagse Hogeschool vond Margriet na enkele omwegen haar weg naar de werving en selectie in de vastgoedsector. “Mijn eerste baan was op de financiële afdeling van een bedrijf, maar dat vond ik zó saai dat ik na een jaar vertrok. Daarna kwam ik terecht bij een woningcorporatie, waar ik op mijn 23e leiding kreeg over een serviceteam. Met tien mensen onder mijn hoede was dat best pittig. Ik maakte veel fouten, maar het was ook leerzaam. Misschien was ik niet de beste leidinggevende, maar ik was wel een manager die altijd mensen vooropstelde.”

Na haar tijd bij de woningcorporatie maakte Margriet de overstap naar een werving- en selectiebureau, waar ze verantwoordelijk werd voor bouw- en vastgoedfuncties. Vanuit die rol kwam ze in contact met VGME. In 2009 stelde VGME-lid Jeroen de Raat haar voor aan het netwerk en nodigde hij haar uit om lid te worden.

“Bij VGME kreeg ik de kans om mijn netwerk en kennis van de vastgoedwereld uit te breiden. Als recruiter praat ik dagelijks met mensen op allerlei niveaus in de sector, dus ik weet goed wat er speelt. Die kennis zet ik ook graag in voor VGME. Al snel deed ik als regulier lid een paar voorstellen aan het bestuur, en toen kwam de vraag: ‘Zou je het niet zelf willen uitvoeren?’ Zo gezegd, zo gedaan! Vanaf 2010 ben ik drie jaar bestuurslid Evenementen & Communicatie geweest. Dat liep mooi samen met de start van mijn eigen werving- en selectiebureau, waardoor mijn zakelijke netwerk meteen een stevige basis kreeg.”

“Het VGME-netwerk gaf me een vliegende start als ondernemer.”

Margriet werkte vrijwillig voor VGME terwijl ze haar eigen bureau opbouwde. “Het was een geweldige tijd,” vertelt ze. “Ik deed van alles. Van het organiseren van events en het regelen van locaties tot het uitnodigen van sprekers en de communicatie rondom de evenementen. Eerst als vrijwilliger en later vijf jaar lang als Coördinator Evenementen, heb ik de volledige evenementenkalender van VGME opgezet en uitgevoerd. In die tijd heb ik ontzettend veel mensen uit de vastgoedwereld leren kennen.”

Tijd voor focus
Na bijna acht jaar werd de combinatie van haar werkzaamheden voor VGME, haar groeiende bedrijf en de komst van haar eerste kind te veel. “Het was gewoon te druk,” zegt ze. “In de markt stond ik bekend als ‘Miss VGME,’ waardoor veel mensen dachten dat ik fulltime voor VGME werkte. Dat zorgde ervoor dat ik soms opdrachten voor mijn werving- en selectiebureau misliep. Daarnaast wilde ik mijn klantenkring uitbreiden, omdat VGME ook een van mijn opdrachtgevers was en zo’n driekwart van mijn omzet vormde. Toen heb ik besloten afscheid te nemen van VGME. Ik wilde me volledig focussen op mijn bedrijf en het moederschap en mijn opvolger de ruimte geven om haar eigen invulling aan de rol te geven.”

MH Werving & Selectie is de afgelopen jaren gestaag gegroeid. “Vanaf dag één en nu nog steeds probeer ik me te onderscheiden door een duidelijke focus op de vastgoedniche en door een aanpak die net even anders is dan die van veel andere bureaus. Tijdens mijn tijd in loondienst leerde ik wat ik wél en níet wilde meenemen naar mijn eigen bureau. Zo werf ik alleen voor bedrijven waar ik zelf zou willen werken als ik het juiste talent had. Ik ken elke klant en elke kandidaat persoonlijk. Voor mij draait het om echte verbinding, niet puur om die factuur. En echte verbinding betekent eerlijke gesprekken voeren, ook als die confronterend zijn of schuren. Soms komt een kandidaat met verwachtingen die niet realistisch zijn, en soms heeft een opdrachtgever een te rooskleurig beeld van wat haalbaar is binnen de aangeboden arbeidsvoorwaarden. Dan ben ik eerlijk en schroom ik niet om het gesprek aan te gaan, ook als dat betekent dat er geen match komt en ik verder ga zoeken. Het gaat mij om een duurzame match, eentje die écht klopt en beide partijen iets waardevols brengt.”

Exclusiviteit en echte verbinding
Margriet werkt op exclusieve basis, wat betekent dat ze zich voor een klant inzet zonder te concurreren met andere bureaus. “Die exclusiviteit geeft me de ruimte om te  begrijpen wat de klant nodig heeft en een vacature te maken die precies past bij het bedrijf. Ik pak alles mee: van een representatieve vacaturetekst tot passende fotografie, zodat het profiel een aantrekkelijk én realistisch beeld van de functie en organisatie geeft,” legt Margriet uit. “No cure, no pay doe ik niet aan. Voor mij draait het niet om zo snel mogelijk iemand plaatsen voor die financiële prikkel, ik wil een match maken waar iedereen blij van wordt en die ook op lange termijn goed blijft werken.”

“Voor mij draait het niet om zo snel mogelijk iemand plaatsen voor die financiële prikkel, ik wil een match maken waar iedereen blij van wordt en die ook op lange termijn goed blijft werken.”

Naast haar werk voor MH Werving & Selectie besteedt Margriet tijd aan haar andere bedrijf, Dames van de Marketing, waar ze zich bezighoudt met marketing- en communicatieprojecten in de vastgoedsector. “Het grootste deel van mijn tijd gaat naar MH Werving & Selectie,” vertelt ze. “Maar af en toe pak ik een mooi project op via Dames van de Marketing.”

Margriet heeft één collega, Jennifer Muller, die haar al jaren ondersteunt bij projecten voor beide bedrijven. “Jennifer is bij mij in dienst en mijn steun en toeverlaat als het gaat om beeld, vormgeving en fotografie. Samen vormen we een fijn team. Groter groeien door meer mensen aan te nemen hoeft voor mij niet. Zo met z’n tweeën blijft het overzichtelijk en kunnen we onze klanten de persoonlijke aandacht geven waar ik zoveel waarde aan hecht.”

Toekomstplannen
Met MH Werving & Selectie wil Margriet zichzelf blijven vernieuwen. “Afgelopen jaar heb ik veel aandacht besteed aan mijn ontwikkeling als ondernemer. Daarvoor heb ik ook professionele hulp ingeschakeld - bijvoorbeeld om mijn visie scherper te krijgen en mezelf te presenteren op een manier die bij me past. Het is soms fijn om te sparren met iemand van buitenaf, dat geeft energie en frisse ideeën. In november kwam mijn nieuwe website online, helemaal in lijn met mijn nieuwe richting.”

Vanaf januari 2025 start Margriet als bestuurslid ledenwerving bij VGME. “Ik vond het een eer toen ik daarvoor werd benaderd,” zegt ze. “Het is voor mij extra bijzonder omdat Mireille de Korte, de huidige voorzitter, me heeft gevraagd. Jaren geleden heb ik haar bemiddeld bij een baan bij Sipkema, waar ze nu algemeen directeur is. Het voelt als een mooie cirkel die weer rond is.”

Ze voegt toe: “We gaan mijn rol binnen het bestuur nog vormgeven, maar ik heb er al veel zin in. Ik wil VGME aantrekkelijk maken voor de jongere generatie. Zij zijn de toekomst van de vastgoedsector, en het is belangrijk om ze een plek te bieden waar ze kunnen groeien, netwerken en zichzelf verder ontwikkelen. Ik zie allerlei kansen om VGME verder met de tijd mee te laten gaan.”

“Plannen maken is goed, en dat moet je ook doen, maar uiteindelijk gaat het zoals het gaat.”

De komende jaren wil Margriet een gezonde groei blijven realiseren met MH Werving & Selectie en vooral genieten van haar gezin, haar nieuwe woning in Berkel en Rodenrijs en de kleine dingen in het leven. In haar vrije tijd is ze graag in de tuin bezig. “Ik plant van alles en laat de natuur dan zijn gang gaan. Dat proces heeft iets moois: je zaait, geeft aandacht, maar uiteindelijk laat je het los en kijk je hoe het groeit. Dat is voor mij een beetje zoals het leven - je geeft wat je kunt, hebt vertrouwen en de rest laat je over aan het proces. Plannen maken is goed en dat moet je ook doen, maar uiteindelijk gaat het zoals het gaat.”

Wil je reageren op dit interview? Stuur dan een mail naar Margriet via margriet@mhws.nl.

Carriére

1999-2010 ECPAT International
20087-2010 Adviseur werving & selectie
2010-2012 Partner/mede-eigenaar, Geniek Werving & Selectie
2012 Projectmanager, SBR
2010-2017 Coördinator Evenementen & Communicatie, VGME
2018-Heden Eigenaar, Dames van de Marketing
2012-Heden Eigenaar, MH Werving & Selectie

Studie

1995-1999 Atheneum, College ’t Loo, Voorburg
2003-2004 Institut d'études politiques de Rennes (uitwisselingsproject)
2001-2005 De Haagse Hogeschool, Bachelor European studies
2018 Nyenrode Business Universiteit, collegereeks Digital Marketing Strategie & Social Media

Tekst: Tessa van Leeuwen
Beeld: Jennifer Muller

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

back to top