Smart technology: het wordt alleen maar beter

We zien steeds meer slimme manieren om kantoren optimaal in te richten, zoals het inzetten van data om tevredenheid, productiviteit en veiligheid te vergoten. Sinds corona is dat extra relevant. Ton Branderhorst en Elisa Rönka van Siemens Smart Infrastructure vertelden er meer over in de webinar van 30 juni. We spraken ze daarna over de toekomst van tech in het bedrijfsleven. We zien steeds meer slimme manieren om kantoren optimaal in te richten, zoals het inzetten van data om tevredenheid, productiviteit en veiligheid te vergoten. Sinds corona is dat extra relevant. 

Smart solutions, here to stay?
Slimme oplossingen maken een opmars, en veranderen van nice to have naar een vanzelfsprekendheid. Elisa Rönka (foto): ‘Door corona ontstaat er een versnelling. We gebruiken onze kantoren anders dan voorheen, dus inzicht in gedrag is belangrijker dan ooit. Smart tech is daar bij uitstek geschikt voor. Bijvoorbeeld door in kaart te brengen welke plekken op kantoor het meest gebruikt worden. De bedrijven die er al mee werkten voor corona, hadden een enorme voorsprong toen de crisis uitbrak. Door het inzicht in gedrag van hun werknemers konden ze snel de manier van werken aanpassen.'

‘Het is eigenlijk geen tech oplossing, maar een manier van werken die past bij de huidige tijd’, zegt Ton Branderhorst. ‘Ik zie het al bij high end vastgoed en grote campussen. Het is een must have om energie te monitoren en te managen. Maar ook om contact onderling te houden met werknemers en partners.’

Hoe kan deze technologie vastgoed helpen?
In het vorige artikel had Onno Hoes het over het belang van flexibiliteit. Ook Rönka benadrukt dat: ‘Flexibiliteit is nu de beste voorbereiding op de toekomst. Corona zorgde voor wisselingen in het gebruik van ruimtes. Degenen die over het gebouw gaan, moeten zorgen dat het daarop aansluit. Energieverbruik kan bijvoorbeeld anders ingericht worden als er minder mensen werken, maar er is nog wel security nodig. En dan is er de digitale laag: hoe zorg je er vervolgens voor dat mensen inzicht hebben, en de ruimtes ook flexibel gebruiken? Slimme technologie helpt daarbij.’

Branderhorst (foto): ‘Werknemers kunnen in een slim kantoor bijvoorbeeld zelf kijken welke vergaderruimtes bezet zijn, waar een parkeerplek vrij is in de garage, of waar het druk is. Het maakt het werk efficiënter, én veilig. En het zorgt voor meer werkplezier. Het werkt het best als de medewerker het voordeel ervan inziet, en hij heeft er zelf ook wat aan heeft. Dan wordt meer data vergaard, en de werknemer beleeft steeds meer voordelen.’

Wat doet smart tech met de mens?
‘De mensen zijn de belangrijkste factor’, stelt Rönka. ‘De technologie past zich aan aan de verandering die gemaakt moet worden. Het kantoor wordt steeds meer een mindset in plaats van een fysieke locatie. Het wordt een persoonlijke keuze wanneer je wel of niet naar kantoor gaat. Mensen willen wél nog steeds deel uitmaken van hun bedrijfs-dna, dus online communities worden heel belangrijk.  Gebruikers in smart buildings zijn 10 % effectiever.

Er is meer tevredenheid, omdat de werkgever en werkplek beter zijn afgestemd. Bij Adaptation environment bijvoorbeeld, past de ruimte zich aan aan jouw eerdere wensen.

Wanneer is smart het meest succesvol?
Branderhorst: ‘Hoe meer mensen meedoen, hoe meer je eruit haalt. En als een bedrijf snapt waaróm je het doet, plukken ze ook eerder de vruchten. Dat betekent soms een gedragsverandering. Drie uitgangsposities die zich goed lenen voor slimme technologie zijn:

  • Bedrijven die moeite hebben jonge mensen aan te trekken;
  • Als de grens van het gebouw bereikt is (efficiëntie en flexibiliteit);
  • Wanneer je verplicht wordt om wat met energie te doen (label, besparen).’

Hoe zit het met de privacy?
Veiligheid versus privacy, ook dat is een hot topic, vooral tijdens corona. Rönka ziet dat mensen bereid zijn iets van hun privacy op te geven als ze daar veel voor terugkrijgen: ‘Mensen vinden het prima een app te installeren waarvan ze zelf voordelen ervaren. Dat doen we al. En dat geldt ook voor ons werk. Als bedrijf moet je je de vraag stellen welke informatie je nu echt nodig hebt. Als je vooral wilt weten welke ruimtes vaak gebruikt worden, hoef je niet te weten welke individuen er komen. Het meekijken gaat om vertrouwen. Als je dat schaadt als bedrijf, is het meteen voorbij. De wereld kijkt al mee: Facebook, Google locatie, weerapps. Mensen gebruiken dat ook, omdat ze er wat aan hebben.’

Hoe zit de toekomst eruit?
‘Bedenk wat het betekent als je niet meedoet,’ zegt Rönka. ‘Het toekomstbestendig maken van je bedrijf of gebouw is enorm belangrijk. Als er iets is dat we hebben geleerd van corona, is dat het. En slimme technologie is de manier waarop we dat het beste doen.’ Branderhorst: ‘Het is geen toekomstmuziek. Het bestaat al, we doen al. Het wordt alleen maar meer en steeds uitgebreider. En door het te doen, creëer je meer data en kan je meer info eruit halen om dingen aan te passen en te verbeteren. Het wordt steeds beter.’

 

Auteur: Barbara Kramer - REMARK
Publicatiedatum: juli 2020

 

Kijk de webinar hier terug!

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

back to top